divendres, 28 de setembre del 2007

RubíPlanet: abans i després

Potser sembla una mica d'hora per escriure aquestes coses, però a Internet no et pots quedar parat, i com a la vida real, has d'intentar millorar. Per això us demano ajuda. Per posar-nos en situació explicaré també la prehistòria de RubíPlanet.

ABANS
RubíPlanet va ser originalment pensat com a un lloc on fossin recollits tots els blogs de Rubí. Però en coneixia pocs. I buscar-ne de nous no ha estat fàcil. Han sigut moltes hores cercant a través de la xarxa, amb les dificultats afegides de l'existència d'una telenovela anomenada Rubí, dels Pokemon de pedres precioses, del llenguatge de programació Ruby i de pàgines esotèriques. També de l'existència de Font-Rubí, Rubí de Bracamonte i de persones que es diuen Rubí de cognom. Proveu-ho durant una estona.

Poc a poc (molt a poc a poc) vaig anar generant una llista de blogs i em vaig adonar que potser caldria establir algunes normes per a assegurar una certa qualitat:
  1. Que fes menys de 6 mesos de l'última actualització. Evidentment, ara hi ha blogs llistats que fa més de 6 mesos que no actualitzen (com es pot veure al seguiment), però és perquè fa més de 6 mesos que els vaig trobar.
  2. Que complissin una miqueta les normes estàndard d'ortografia i gramàtica (en l'idioma propi del blog). Amb aquesta he sigut bastant benèvol. És increïble com, sent tant fàcil utilitzar un corrector ortogràfic (n'hi ha de gratuïts que van molt bé), la gent no els fa servir.
  3. Que complissin les normes de bona educació (no gaire escrites) d'internet. Com per exemple no escriure-ho tot en majúscules (que és de mala educació perquè significa que estàs cridant) o barrejar majúscules i minúscules com a "Mi MaMA mE mImA MuChO", que fa mal a la vista.
  4. Que no fossin de Fem Xarxa. Evidentment aquesta era la norma menys important i estava basada en el fet que no m'agrada el sistema de blogs de Fem Xarxa. Per ser una regla una mica estúpida ha tingut clares excepcions.
ARA
El funcionament actual de RubíPlanet està condicionat per Feedtwister. Com ja vaig comentar, FeedTwister accepta un màxim de 50 feeds i jo en tenia 58 per posar. Així que vaig programar una petita aplicació que em digués quan de temps portava cada blog sense publicar-se. També vaig decidir que posaria un màxim de 40 feeds, per tenir marge per a afegir-ne en cas d'empat(1).

Des que es va fer públic RubíPlanet he rebut només dos e-mails, que és la vía de comunicació oficial amb RubíPlanet. Un per dir-me que fes una petita modificació i un altre per a que afegís un blog. Ambdues peticions entraran en funcionament aquest diumenge, perquè faré coincidir les actualitzacions de RubíPlanet amb els articles de Rubisfera.

D'altra banda, a NOMANUAL D'AUTOAJUDA s'han fet suggeriments. Bé, un suggeriment (per part de l'autor) i una acusació d'anar en contra de la llibertat d'expressió (per part d'un lector).

Pel que fa al suggeriment, diu que "l'àmbit [de RubíPlanet] és massa gran i poc específic" en tant que seria interessant separar els blogs que parlen de Rubí. En realitat la frase hauria de ser "l'àmbit és infinit i gairebé gens específic". L'especificitat de RubíPlanet jau en que els blogs tenen una vinculació important amb Rubí. De fet, això ve del primer planeta de blogs que vaig conèixer, Planet Castelló(2). Però com que el suggeriment em resulta interessant llegiu l'apartat "DESPRÉS".

I pel que fa a l'acusació... Bé, segons aquesta persona, si faig RubíPlanet i em deixo blogs estic limitant la llibertat d'expressió dels blogs no llistats. Seguint aquest raonament, si ara em carrego RubíPlanet estaré limitant la llibertat d'expressió dels blogs que hi estan llistats. És més, si no hagués fet mai RubíPlanet estaria limitant la llibertat d'expressió de tots els blogs. Per tant, he de donar un missatge a tots aquells que no sou jo: esteu limitant la llibertat d'expressió dels demés perquè no heu fet RubíPlanet.

DESPRÉS
Arran del suggeriment que he comentat abans, estic estudiant la possibilitat de fer un segon RubíPlanet que sigui només per a blogs que parlin de Rubí. Com que RubíPlanet té actualment tres dominis (com, net i org) es podria fer servir un dels tres per a aquesta versió.

A més, per eliminar les limitacions de Feedtwister estic fent proves amb altres sistemes una mica més sofisticats. Això milloraria tant l'aspecte com el funcionament i evitaria la necessitat de control·lar quins blogs estan entre els 40 últims actualitzats. Per ara, el sistema que estic provant està ell mateix en beta i la càrrega de la pàgina és massa lenta, però segueixo investigant.

Una altra cosa és que, per a aquesta nova versió de RubíPlanet, s'hagi de demanar expressament aparèixer llistat. M'ho estic pensant.

PER ACABAR
Això només són els meus pensaments al respecte, però RubíPlanet ha nascut amb la intenció de servir als rubinencs. Així doncs, us toca vosaltres dir-hi la vostra, si voleu. Què milloraríeu de RubíPlanet?

Podeu fer-me arribar els vostres suggeriments a través dels comentaris d'aquest mateix article o a les adreces admin@rubiplanet.com i intratatable@intratable.net.(3)

Gràcies a tothom per avançat i
Salut!
---
(1) Això fa que un dels blogs on jo participo (TodoBasura) no estigui entre els que es mostren tot i que no està realment mort ja que estem treballant en nous continguts. També queda fora el blog d'un dels meus millors amics (Pais de cutres). Però les normes són les normes.
(2) On hi diu: "Planet Castelló es una ventana al mundo, trabajo y vidas de la gente relacionada con la ciudad de Castellón y su provincia". Si substituïm 'Castellón y su provincia' per 'Rubí' obtenim RubíPlanet.
(3) Si us plau, no els deixeu a altres blogs, sobretot si són d'altra gent, perquè no puc assegurar que ho llegeixi.